Google for Education käyttöönoton palvelut

Käyttöönotto koostuu yhdestä tai useammasta kokonaisuudesta:

 

Google G Suite for Education palvelun käyttöönotto

Peruspalvelu on kokonaisvaltainen Google G Suite for Education -kokonaisuuden käyttöönottopalvelu. Se sisältää mm. seuraavat asiat:

  • Google G suite for Education -palvelun rekisteröinnin ja yhteydenpidon Googlen kanssa
  • Nimipalvelumuutokset ja/tai niissä opastaminen
  • Pääkäyttäjien tilien luomiset ja pääkäyttäjän kahden tunnin koulutuksen
  • Henkilörekisteriselosteen laatiminen / avustaminen sen laatimisessa
  • Käyttöehtojen luominen koulu/kuntakohtaiseksi
  • Jatkuvuussuunnittelun aloittamisen – avustamisen
  • Tietoturvallisen Google-ympäristön asetusten tekeminen
  • Googlen sertifioiman asiantuntijan palvelut käyttöönottoprosessin aikana.
  • Pääkäyttäjän tilille otetaan käyttöön turvallisuuden takaava U2F Yubico -avain.

Käyttöönottopaketin hankinta on aina perusta muiden palveluiden toimittamiselle riippumatta siitä onko käytössä jo aiemmin rekisteröity Google Apps for Education -palvelu.

 

Primuksen käyttäjien automaattinen provisiointi Googleen

Primus to Google on Cloudpointin kehittämä palvelu, jolla luodaan automaattisesti oppilaista ja opettajista käyttäjät Google for Education-ympäristöön. Työkalun käyttäminen on helppoa ja päivitysten ajaminen ei vaadi kuin napin painalluksen, jonka jälkeen pääkäyttäjä saa uusien käyttäjätunnusten väliaikaiset salasanat sähköpostilla itselleen jaettavaksi käyttäjille.

Mikäli oppilaitoksessa/kunnalla on käytössään PrimusQuery-työkalu, voidaan käyttäjätilien hallinta automatisoida. Tuote on turvallinen käyttää, sillä se ei tee lainkaan muutoksia Primuksen tietoihin, vaan ainoastaan siirtää niitä Google for Education-järjestelmään.

Yksittäisten käyttäjien lisäksi Primus to Googlella voidaan automaattisesti luoda myös Primuksen vuosiryhmät Googlen ryhmiksi, joiden avulla tiedon jakaminen Driveltä, Classroomista ja Gmailista onnistuu käyttäjille helposti.

Hinnoittelu:

– Yksittäisen koulun lisenssi: 1 € / käyttäjä / vuosi 450 oppilaaseen asti ja ylimenevien oppilaiden osalta 0€.

– Useamman koulun/kunnan lisenssi 100€ / kk

– Lisenssi veloitetaan vuosimaksuna kerran vuodessa.

 

Integraation toteuttamisen edellytyksenä on peruspalvelun hankinta Cloudpointilta.

Palvelu on saatavissa myös Helmeä oppilashallinnossaan käyttäville asiakkaille.

 

LDAP tai Active Directoryn integrointi sekä SSO-palvelun (esim ADFS) käyttöönotto

Mikäli asiakkaalla on käytössä jo olemassa oleva Active Directory ja mahdollisesti kertakirjautumispalvelut tarvitaan silloin olemassa oleville palvelimille lisäsovellusten asennuksia. Palvelut myydään yhtenä pakettina kokonaistoimituksena sisältäen projektinhallinnan.

Projekti aikana asiakkaan palvelimelle asennetaan Google Apps Directory Sync (GADS) ja mahdollisesti Google Apps Password Sync (GAPS). GADS provisioi halutut käyttäjät, kontaktit ja ryhmät Active Directorystä Googlen hakemistoon ja GAPS huolehtii Active Directory -salasanojen vaihtamisesta aina salasanan vaihdon yhteydessä.

Tämä vaihtoehto soveltuu hyvin niihin ympäristöihin, joissa käytetään jo O365 palvelua ja käytössä ei ole Azure ADFS 3.0.

Mikäli käytössä on SSO-palvelu (ADFS tms) yhdistetään Googlen palvelut osaksi olemassa olevaa SSO-palveluratkaisua.

Projektin toteuttamiseen tarvitaan aina asiakkaan tietohallinnon tuki eri osa-alueiden osalta.

Palvelu toteutetaan pääasiassa etäyhteyksiä ja videoneuvottelua käyttäen.

 

Pyydä tarjous